Home of quattro Akcesoria do auta Rodzaje klocków hamulcowych – czym się różnią?

Rodzaje klocków hamulcowych – czym się różnią?

Klocki do układów hamulcowych są dostępne w kilku wariantach, a każdy wykonany z różnych materiałów, aby dopasować się do różnych stylów jazdy, typów pojazdów i preferencji. Główne różnice między typami klocków polegają na ich właściwościach użytkowych, trwałości, poziomie hałasu i cenach. Oto ich główne warianty!

Klocki organiczne 

Organiczne klocki hamulcowe, znane również jako klocki niemetaliczne, są wykonane z mieszaniny materiałów organicznych, takich jak szkło, guma, kevlar i inne włókna, połączonych żywicą.

Klocki te są ogólnie ciche, wytwarzają mniej pyłu i są delikatne dla tarcz hamulcowych. Zapewniają płynne i przewidywalne hamowanie, odpowiednie do codziennych dojazdów do pracy.

Klocki organiczne mogą mieć jednak niższą odporność na ciepło i mogą zużywać się szybciej w przypadku agresywnej jazdy lub dużych obciążeń. W przypadku intensywnego użytkowania mogą powodować większe zużycie hamulców, dlatego nie będą one odpowiednie dla każdego kierowcy i pojazdu.

Klocki półmetaliczne 

Półmetaliczne klocki zawierają mieszankę materiałów metalicznych, takich jak stal, żelazo lub miedź, zmieszanych z materiałami organicznymi, połączonymi żywicą.

Klocki te zapewniają lepsze odprowadzanie ciepła i skuteczność hamowania w porównaniu do klocków organicznych. Nadają się do szerokiego zakresu warunków jazdy i zapewniają dobrą równowagę między wydajnością a poziomem hałasu.

Klocki półmetaliczne mogą wytwarzać więcej pyłu hamulcowego i hałasu w porównaniu z klockami organicznymi. Mogą również szybciej zużywać tarcze hamulcowe, dlatego również należy przy zakupie pamiętać o tych kwestiach.

przykład klocków hamulcowych ze strony Carmager.com

Klocki ceramiczne

Ceramiczne klocki są wykonane z mieszanki związków ceramicznych, elementów metalowych i niewielkiej ilości nieżelaznych materiałów wypełniających.

Takie klocki zapewniają doskonałą odporność na ciepło, niski poziom hałasu, minimalną produkcję pyłu i długotrwałą wydajność. Często są preferowane ze względu na płynne i spójne wyczucie hamowania.

Z drugiej strony ceramiczne klocki są zwykle droższe niż podkładki organiczne lub półmetaliczne. Chociaż zapewniają niezawodne działanie w większości warunków, mogą nie być najlepszym wyborem do ekstremalnej jazdy.

Klocki hamulcowe NAO 

Te klocki są podobne do klocków organicznych, ale zawierają wyższy procent zawartości metalu, co poprawia ich odprowadzanie ciepła i właściwości użytkowe.

Klocki NAO (Non Asbestos Organic) o niskiej zawartości metalu zapewniają lepszą odporność na ciepło i skuteczność hamowania w porównaniu do klocków organicznych. Nadają się do zastosowań związanych z jazdą i holowaniem o umiarkowanych osiągach.

Klocki te mogą wytwarzać więcej pyłu hamulcowego i hałasu niż klocki ceramiczne, a także mogą szybciej zużywać tarcze hamulcowe.

Przy wyborze klocków hamulcowych warto więc pamiętać o tym, że każde z nich mają inną budowę i również związane z nią właściwości, co powoduje, że są one przeznaczone do konkretnych typów pojazdów i stylów jazdy. Dobierając klocki, warto więc sprawdzić, z jakiego materiału są one wykonane!

Related Post